Εκπαιδευτικά προγράμματα παρέμβασης

πιάσιμο χεριού    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρέμβασης σχεδιάζεται αποκλειστικά για τον κάθε μαθητή. Περιλαμβάνει σύντομους (βραχύχρονους) στόχους αλλά και μεγαλύτερους  (μακροπρόθεσμους) στόχους οι οποίοι διαμορφώνονται μετά την αξιολόγηση του μαθητή. Η εν λόγω αξιολόγηση επικεντρώνεται όχι μόνο στους μαθημασιακούς τομείς αλλά και σε επιμέρους τομείς που επίσης συμμετέχουν στην ψυχοκινητική και νοητική ανάπτυξη του παιδιού. Π.χ. Συμπεριφορά, αυτοεξυπηρέτηση σε τομείς της καθημερινότητας, συναισθηματική κατάσταση.  Τα εργαλεία/μέσα που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση διαφοροποιούνται κατά περίπτωση και είναι είτε επίσημα και σταθμισμένα εργαλεία (π.χ. Αθηνά Τεστ, …. ), είτε ανεπίσημα με διαφορετικές μορφές (κλίμακες, λίστες, περιγραφές κτλ.)

   Με βάση τη λήψη του ιστορικού από τους γονείς, την προσωπική γνωριμία με το παιδί και τις  πληροφορίες από την παραπάνω αξιολόγηση, σχεδιάζεται το πρόγραμμα παρέμβασης. Οι στόχοι που διατυπώνονται αφορούν στις δεξιότητες που το παιδί δεν έχει κατακτήσει ή δεν τις διαθέτει σε μεγάλο βαθμό έτσι ώστε να τις χρησιμοποιεί επαρκώς.   Έτσι λοιπόν, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μπορεί να περιλαμβάνει μαθησιακούς στόχους που αφορούν τη Γλώσσα ή και τα Μαθηματικά. Ενδεικτικά, αναφέρονται μερικά παραδείγματα:συνεργατική μάθηση

  • διάκριση φωνημάτων που συγχέει ο μαθητής κατά την ανάγνωση ή/και τη γραφή
  •  καταληκτική ορθογραφία
  • βελτίωση γραπτής έκφρασης
  • διάκριση μαθηματικών συμβόλων και σωστούς μαθηματικούς υπολογισμούς/εκτέλεση πράξεων
  • επίλυση προβλημάτων

Επίσης, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μπορεί να αφορά κοινωνικές δεξιότητες όπως:

  • αλληλεπίδραση του παιδιού με μία ομάδα συνομηλίκων, παρέα συμμαθητών
  • υιοθέτηση κανόνων συμπεριφοράς
  • συμβολικό παιχνίδι, ενίσχυση δεξιοτήτων συμμετοχής στα παιχνίδια

   Ακόμη και η κατάκτηση δεξιοτήτων αυτοεξυπηρέτησης (όπως, σίτιση, ένδυση, τουαλέτα), πρέπει να ενσωματώνεται με συστηματικό τρόπο μέσα σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ιδιαίτερα σε περιπτώσεις παιδιών που αξιολογούνται ότι δεν τις έχουν κατακτήσει.

   Το πρόγραμμα περιλαμβάνει στοιχεία από διάφορους γνωστικούς και αναπτυξιακούς τομείς, έχει διαθεματικό τρόπο προσέγγισης και χρησιμοποιεί εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας και διάφορα υλικά-όχι μόνο βιβλία και τετράδια. Σημαντική είναι η χρηση των πολυμέσων – τα οποία έτσι κι αλλιώς είναι αγαπητά από τα παιδιά αλλά και η χρήση δημιουργικών μέσων όπως το θεατρικό παιχνίδι κ.ά

   Kατά τη διαρκεια εφαρμογής του προγράμματος που έχει σχεδιαστεί γίνονται αναδιαμορφώσεις όταν και όπου χρειάζεται. Επίσης, ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε παιδιού, διδάσκονται και στρατηγικές οργάνωσης της μελέτης, στρατηγικές απομνημόνευσης, στρατηγικές για την επίλυση προβλημάτων κ.ά.

   Πρέπει να τονιστεί ότι όλα αυτά γίνονται βήμα-βήμα ενώ παράλληλα, ελέγχεται και εξασφαλίζεται η επιτυχία κατάκτησης καθεμίας δεξιότητας προτού τεθεί ο επόμενος στόχος. Για να φτάσουμε στον μακροπρόθεσμο επιθυμητό στόχο, χρειάζεται χρόνος και υπομονή από όλες τις πλευρές. Οι γονείς και  ο ειδικός παιδαγωγός αλλά και κάθε άλλη ειδικότητα που εμπλέκεται με το παιδί πρέπει να είναι σε πλήρη συνεννόηση για το πώς θα χειρίζονται θέματα που αφορούν τους στόχους. Βασική προυπόθεση είναι η ψυχική ηρεμία και ισορροπία του παιδιού και η ενίσχυση της αυτοκετίμησης του. Μόνο τότε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk
Ειδική Παιδαγωγός
Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής
despina.avgerinou@gmail.com

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s