Πρόγραμμα ενίσχυσης γραπτού λόγου

   Πολλές φορές για να εξηγηθεί κάτι θεωρητικό είναι προτιμότερο να παρουσιαστεί με εικόνες ή με ένα συγκεκριμένο παράδειγμα που όμως δεν αποτελεί τον κανόνα γιατί κάθε παιδί είναι διαφορετικό και όπως έχει αναφερθει και σε προηγούμενη δημοσίεση μου, τα εκπαιδευτικά προγράμματα παρέμβασης είναι διαφορετικά. Παρόλα αυτα, παραθέτω το παράδειγμα από ένα πρόγραμμα ενίσχυσης γραπτού λόγου που εφάρμοσα το 2015-2016 στο Τμήμα Ένταξης όπου εργαζόμουν.

   Η Χ. παρακολουθεί το Τμήμα Ένταξης για τρίτη σχολική χρονιά. Πλέον, έχει καλό προφορικό λόγο και λεξιλόγιο. Δυσκολεύεται όμως στην περιγραφή γεγονότων. Δηλαδή, δεν πετυχαίνει πάντα, να βάλει στη σωστή σειρά τις πληροφορίες και να τις διηγηθεί.

   Σε αυτό το σημείο λοιπόν, χρησιμοποιώ τα παιχνίδια που υπάρχουν στο εμπόριο, συνήθως λέγονται «Eξελίξεις» και περιλαμβάνουν κάρτες οι οποίες απεικονίζουν μία σύντομη ιστορία. Η ιστορία αυτή άλλοτε έχει 3 και άλλοτε 5 κάρτες. Το παιδί πρέπει να τις βάλει στη σειρά και μετά να πει βλέποντας τις εικόνες όλη την ιστορία. Για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αλληλουχία, τη σειροθέτηση, τον χρονικό προσδιορισμό, αυτό δεν είναι μία εύκολη  διαδικασία. Χρειάζεται χρόνος και πολλή επανάληψη για να φτάσει ένα παιδί να το κάνει μόνο του, χωρίς καθόλου βοήθεια.

Επίσης, ακόμη πιο έντονη είναι αυτή η δυσκολία στο γραπτό λόγο.  Τι κάνω λοιπόν μαζί της για να ενισχύσω αυτούς τους δύο τομείς; Στην αρχή της ώρας, διαλέγουμε ανάμεσα σε δύο ή 3 επιλογές τι θα ήθελε να κάνει, π.χ. κατασκευή, παιχνίδι ή κηπουρική.

1    Έπειτα, σε κάθε βήμα της δραστηριότητας, βγάζω φωτογραφίες τη Χ. Όταν ολοκληρώσουμε της θυμίζω βήμα-βήμα τι έχουμε κάνει και της ζητώ να διαλέξει κάθε φορά την αντίστοιχη φωτογραφία.  Αφού έχουμε χρησιμοποιήσει όλες τις φωτογραφίες και τις έχουμε βάλει σε σειρά, την προτρέπω να πει μόνη της την ιστορία.

maria2

maria3

Στην επόμενη διδακτική ώρα έχοντας ως «οδηγό» τις φωτογραφίες, κάναμε το ίδιο στο γραπτό λόγο και ιδού το αποτέλεσμα. Το απόλυτα επιθυμητό αποτέλεσμα ή αλλιώς ο στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η Χ. να διατυπώνει γραπτά μία βιωματική εμπειρία χωρίς τη χρήση εικόνων ή την υπενθύμιση και προτροπή μέσω των ερωτήσεων που της γίνονται.

 

maria5

maria6

   Με αυτό τον τρόπου ενισχύεται η μνήμη, δομείται καλύτερα η σκέψη και η εκφορά του λόγου και εμπλουτίζεται σε έκταση και περιεχόμενο ο γραπτός λόγος. Για την Χ. είναι «ιδιαίτερα διασκεδαστικό»-όπως λέει η ίδια γιατί φτιάχνει ιστορίες που μιλάνε για τον εαυτό της. Για να έχουμε ένα σταθερό αποτέλεσμα πρέπει η δραστηριότητα να έχει συστηματική βάση.

                                                     Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Ειδική Παιδαγωγός

Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής

despina.avgerinou@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s