Η Temple Grandin συμβουλεύει….

                                           

  H Temple Grandin είναι μία γυναίκα με αυτισμό που σε νεαρή ηλικία δέχθηκε πολλές δοκιμασίες απόρριψης από τα σχολεία και τους συμμαθητές της όμως, παράλληλα υπήρχε ένα σταθερό οικογενειακό περιβάλλον που τη στήριζε και την παρότρυνε να κάνει πράγματα. Όσοι δάσκαλοι και καθηγητές πίστεψαν σε αυτήν τη βοήθησαν με τον τρόπο τους. Το αποτέλεσμα ήταν να φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο και να ασχοληθεί με το σχεδιασμό εξοπλισμού για βοοειδή.

   Το 2010 τιμήθηκε με το βραβείο του περιοδικού  Time’s “Οι 100 άνθρωποι του κόσμου με τη μεγαλύτερη επιρροή”. Αυτή τη στιγμή, η Temple εργάζεται στον τομέα σχεδιασμού και κατασκευής συστημάτων για την εκτροφή των βοοειδών και παράλληλα, είναι καθηγήτρια στο Τμήμα Ζωικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο. Επίσης, δίνει διαλέξεις σε γονείς παιδιών με αυτισμό και στα ίδια τα άτομα με αυτισμό στις Η.Π.Α. μιλώντας για τις εμπειρίες της.

     Από τα πιο δημοφιλή περιοδικά της Αμερικής όπως το “Time’s” και το “Forb’s” έχουν γράψει άρθρα σχετικά με τη ζωή της.

Για περισσότερες βιογραφικές πληροφορίες διαβάστε σε αυτό το σύνδεσμο https://thelonaginosuperman.wordpress.com/2012/09/02/%ce%b7-%ce%b6%cf%89%ce%ae-%cf%84%ce%b7%cf%82-temple-grandin/

  Η παρακάτω συνέντευξη και οι συμβουλές που δίνει η Temple είναι για την ιστοσελίδα “www.takepart.com” από όπου έχω κάνει τη μετάφραση.

  «Οι ειδικοί παιδαγωγοί πρέπει να δώσουν έμφαση στο τι μπορεί να κάνει ένα παιδί με αυτισμό και όχι τι δε μπορεί να κάνει.

  Η μεγαλύτερη έμφαση που πρέπει να δοθεί είναι στο χτίσιμο και την ενίσχυση των δεξιοτήτων που κατέχει το παιδί και είναι ήδη καλό σε αυτές. Πολύ συχνά, οι άνθρωποι «σκαλώνουν» σε “ετικέτες” (διάγνωση) όπως δυσλεξία, ΔΕΠΥ, ή αυτισμός και δεν μπορούν να δουν πίσω από αυτή την ετικέτα. Τα παιδιά που παίρνουν κάποια ετικέτα (διάγνωση), συχνά έχουν ανόμοιες/άνισες δεξιότητες. Δηλαδή, μπορεί να είναι προικισμένα σε έναν τομέα και να έχουν μία έλλειψη σε κάποιον άλλον.

  Στη δική μου περίπτωση, ήμουν πολλή καλή στις τέχνες αλλά το να μαθαίνω άλγεβρα δεν είχε καμία ουσία. Είναι σημαντικό να δουλέψεις σε τομείς που το παιδί έχει δυσκολίες αλλά δεν πρέπει να φτάσεις στο σημείο όπου οι δυνατότητες του παιδιού να παραμεληθούν και να χάσουν την ισχύ τους.

  Έχω ακούσει για περιπτώσεις όπου ένας δάσκαλος, απαγορεύει σε παιδί Νηπιαγωγείου να ζωγραφίζει. Εάν στα δικά μου χρόνια, υπήρχε ένας δάσκαλος που να ενίσχυε τη δική μου ικανότητα στη ζωγραφική, είναι σίγουρο ότι δε θα γινόμουν σχεδιάστριακτηνοτροφικού εξοπλισμού. Αυτή τη στιγμή, τα μισά βοοειδή της Βορείου Αμερικής για να φάνε τη ζωική τροφή καθοδηγούνται με τον εξοπλισμό που έχω σχεδιάσει εγώ. Θεωρώ ότι αυτό που κάνω είναι ένα πραγματικό επίτευγμα για έναν άνθρωπο που κάποιοι θεωρούσαν διανοητικά καθυστερημένο.

 Μέθοδοι για να ενισχύσετε τις ικανότητες των ατόμων με αυτισμό.

  Όταν ήμουν στο Δημοτικό οι δάσκαλοι και η μαμά μου με βοηθούσαν να διευρύνω τις ικανότητες μου στη ζωγραφική. Τα παιδιά με αυτισμό έχουν εμμονές στο τι ζωγραφίζουν. Η δική μου εμμονή ήταν να ζωγραφίζω κεφάλια αλόγων. Το να ζωγραφίσω το κεφάλι ήταν εύκολο για εμένα ενώ, το να ζωγραφίσω τα πόδια ήταν πιο δύσκολο. Ο δάσκαλος μου με ενθάρρυνε να ζωγραφίζω ολόκληρο το άλογο. Μετά, κατέληξα να φτιάχνω ένα γλυπτό άλογο από κόλλα.

  Το καλοκαίρι πηγαίναμε στη θάλασσα. Εκεί, οι γονείς  με προέτρεπαν να ζωγραφίσω κάτι από τη θάλασσα. Είναι σημαντικό να διευρύνεις μία ικανότητα και να ενθαρρύνεις το παιδί να χρησιμοποιήσει αυτή την ικανότητα για να φτιάξει μία ποικιλία από διαφορετικά πράγματα/δημιουργήματα. Όταν ζωγράφισα το νερό της θάλασσας, η μητέρα μου με επιβράβευσε βάζοντας τη ζωγραφιά σε κάδρο.

  Τα παιδιά με αυτισμό, συχνά, ασχολούνται μόνο με ένα θέμα, αντικείμενο. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να επεκτείνεις το ενδιαφέρον τους έτσι ώστε να μην είναι εμμονή. Παραδείγματος χάριν, αν στο παιδί αρέσουν τα αγωνιστικά αμαξάκια, τότε  τα αμαξάκια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως θεματική για τη γλώσσα και τα μαθηματικά».

 Ποτέ μην κρατάς πίσω ένα προικισμένο παιδί

  Ήμουν έκπληκτη όταν έμαθα ότι κάποια σχολεία είναι αυστηρά στο πώς πιέζουν το παιδί να μελετήσει αντικείμενα που έχουν σχεδιαστεί για το επίπεδο του.

  Για παράδειγμα, στη βιβλιοθήκη ένας δευτεροετής φοιτητής δεν επιτρεπόταν να διαβάζει βιβλία που είναι πάνω από το επίπεδο του. Αυτό είναι αστείο. Όταν ήμουν στην τρίτη Δημοτικού, είχα δυσκολία να διαβάσω, όταν έμαθα να διαβάζω, μου άρεσε να διαβάζω τα βιβλία της πέμπτης και της έκτης τάξης.

  Αν ένας μαθητής της τρίτης τάξης μπορεί να κάνει ανώτερα μαθηματικά (εννοεί, μεγαλύτερης τάξης), πρέπει να του/της επιτρέπουν να φέρνει μέσα στην τάξη ένα βιβλίο ανώτερου επιπέδου και να δουλεύει με αυτό. Μία ωραία ιδέα για να βοηθήσετε ένα παιδί με ανεπτυγμένες μαθηματικές δεξιότητες στο να εξελιχθεί ως αυτόνομο άτομο, είναι να το παροτρύνετε να βοηθήσει και να διδάξει τα άλλα παιδιά που έχουν δυσκολίες με τα μαθηματικά.

 Χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες για την ανάθεση εργασιών

  Όταν ένα παιδί με αυτισμό ενηλικιώνεται, χρειάζεται να χρησιμοποιεί τις ικανότητες του για να υλοποιεί στόχους που του αναθέτουν οι άλλοι. Έτσι και στην περίπτωση μου. Κανένας δεν θα ενδιαφερόταν για τις ζωγραφιές με τα κεφάλια των αλόγων. Έπρεπε να μάθω να ζωγραφίζω και πολλά άλλα πράγματα, παρόλο που με ενδιέφεραν λιγότερο σε σχέση με τα άλογα. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η μητέρα μου με επιβράβευσε για εκείνη τη ζωγραφιά στην παραλία, κάνοντας κάδρο τη ζωγραφιά μου. Ήξερε ότι έπρεπε οι ικανότητες μου να επεκταθούν.

  Αν σε ένα παιδί αρέσει το γράψιμο, μπορεί να αρχίσει να γράφει για θέματα που ενδιαφέρουν και άλλους ανθρώπους. Ένας μαθητής που βρίσκεται στις μεσαίες τάξεις φοίτησης μπορεί να αναλάβει μία δουλειά, όπως η ανανέωση του προγράμματος στην ιστοσελίδα της εκκλησίας ή το να γράφει τα νέα στο ιστολόγιο (blog) της γειτονιάς. Πρέπει να μάθει ότι το να γράφει για αγωνιστικά αμάξια δεν είναι πάντοτε κατάλληλο και ενδιαφέρον θέμα. Το να μάθει το άτομο με αυτισμό πώς να χρησιμοποιεί τις δυνατότητες του για να υλοποιήσει έναν στόχο, είναι απαραίτητο. Κάποτε, άκουσα μια θλιβερή ιστορία για έναν φοιτητή που έπαιρνε “Άριστα” στη σχολή Καλών Τεχνών, αλλά έχασε τη δουλειά του γιατί δεν ήθελε να σπαταλήσει το χρόνο του σχεδιάζοντας κάτι πτηνά που του ζητούσε ο εργοδότης του.

  Η δουλειά απαιτεί να παράγεις έργο και αν ο εργοδότης σου θέλει να του ζωγραφίσεις “ανόητα πτηνά” πρέπει να καταλάβεις ότι πρέπει να ζωγραφίσεις τα πτηνά και πρέπει να είναι ωραία. Ακόμη και αυτό μπορείς να το αξιοποιήσεις. Κρατώντας τα σχέδια σου σε αρχείο, μπορεί αργότερα να βρεις μία καλύτερα δουλειά και με πιο ενδιαφέρουσες συνθήκες.

      Έτσι τελειώνει το άρθρο της Temple Grandin, μίας γυναίκας που με τον απλοϊκό αλλά αληθινό τρόπο μας εμπνέει για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα άτομα με αυτισμό. Σίγουρα, οι περισσότεροι από εμάς που βρισκόμαστε ήδη στο χώρο της ειδικής αγωγής, είτε από τη σκοπιά των ειδικοτήτων είτε από τη σκοπιά των γονιών, τα γνωρίζουμε ήδη. Έχεις, όμως, διπλή αξία όταν τα λόγια προέρχονται από ένα άτομο που έχει αντιμετωπίσει το ίδιο τις δυσκολίες του αυτισμού».  

   Διαβάζοντας τις τελευταίες μέρες απόψεις των ακροατών/θεατών από τις διαλέξεις που δίνει η Temple, συνειδητοποιώ ότι η προσπάθεια της εμψυχώνει τους γονείς των παιδιών με αυτισμό. Αυτό είναι κατά την άποψη μου, το βασικότερο «κλειδί» της επιτυχίας όλων των παρεμβάσεων.

   Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με ταινίες και βιβλία που αφορούν την Temple Grandin και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, δείτε και στους παρακάτω συνδέσμους του ιστολογίου:

https://thelonaginosuperman.wordpress.com/%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%84%ce%ac%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82/%ce%b2%ce%b9%ce%b2%ce%bb%ce%af%ce%b1/

https://thelonaginosuperman.wordpress.com/%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%84%ce%ac%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82/%ce%b2%ce%b9%ce%b2%ce%bb%ce%af%ce%b1/


Βιβλιογραφία-Διαδίκτυο:

http://www.templegrandin.com/

www.takepart.com

Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Ειδική Παιδαγωγός

Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής

επικοινωνία: despina.avgerinou@gmail.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s