12 πράγματα που οι έφηβοι με ΔΕΠΥ θα ήθελαν να ξέρουν οι δάσκαλοι τους

  Οι παρακάτω απόψεις είναι από 12 διαφορετικούς μαθητές με Διάσπαση Προσοχής και Υπερκινητικότητα που βρίσκονται στην εφηβεία. H Εileen Bailey επισκέπτρια υγείας στο σχολείο τους, θέλησε να κάνει την καταγραφή των απόψεων τους για το πώς βιώνουν οι ίδιοι τη ΔΕΠΥ και τι θα ήθελαν να εκφράσουν στους καθηγητές τους σχετικά με την κατάσταση τους και την παρούσα φάση που βρίσκονται.

 1)   Ξεχνώ πράγματα. Ξεχνώ ακόμη και τα πιο σημαντικά

  Υπάρχει ένας “μύθος” που λέει: «Αν είναι αρκετά σημαντικό, θα το θυμάσαι». Σας παρακαλώ να καταλάβετε ότι αυτό είναι για εμένα “μύθος”. Η μνήμη μου δε δουλεύει όπως η δική σας. Επειδή ξεχνάω, δε σημαίνει ότι “δεν τρέχει τίποτα” (=δεν υπάρχει πρόβλημα). Η λέξη «ξέχασα», δε σημαίνει ότι είμαι τεμπέλης ή υπερόπτης, αλλά πραγματικά ξέχασα.

 2)   Δεν είμαι χαζός. Σας παρακαλώ δείξτε υπομονή αν σας κάνω την ίδια ερώτηση πολλές φορές ή αν σας κάνω πολλές ερωτήσεις

  Μπορεί να χάνω τη θέση μου μέσα στην τάξη ή να μου παίρνει λίγα λεπτά να τακτοποιήσω τις σκέψεις μου προτού μιλήσω αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είμαι χαζός. Η ΔΕΠ-Υ δεν έχει καμία σχέση με την εξυπνάδα. Δεν προσπαθώ να είμαι προκλητικός, προσπαθώ να καταλάβω. Προσπαθώ να εμπεδώσω και να θυμηθώ τι είχατε πει.

 3)   Πραγματικά θα ήθελα να είμαι καλός

  Για πολλά χρόνια, παλεύω με τις σχολικές εργασίες. Είναι απογοητευτικό για εμένα. Θέλω να περάσω στο μάθημα σας, θέλω να βάλω τα δυνατά μου, θέλω να νιώσω ικανοποιημένος με την εργασία που έχω κάνει. 

 4)   Πραγματικά, κάνω τις εργασίες μου

   Συνήθως, χάνω τα χαρτιά μου, αφήνω τις εργασίες μου στο σπίτι ή στο ντουλάπι του σχολείου. Πολλές φορές δεν ξέρω πού είναι η εργασία που είχα για το σπίτι αλλά ειλικρινά, την είχα ετοιμάσει. Το χάσιμο χαρτιών είναι το πιο δύσκολο μειονέκτημα μου. Εάν είναι δυνατό να συμπληρώσω την εργασία που έχω για το σπίτι επάνω σε ένα τετράδιο, θα είναι πιο εύκολο για εμένα  να ακολουθώ μια σειρά.

 5)   Η διάσπαση προσοχής δεν είναι δικαιολογία και δεν πρέπει να την αντιμετωπίζετε έτσι ούτε εσείς (= οι δάσκαλοι) ούτε εμείς (=οι μαθητές) 

  Η ΔΕΠΥ είναι μια υπαρκτή διαταραχή. Με κάνει να ξεχνώ πράγματα, να είμαι ανυπόμονος, να δρω χωρίς να σκέφτομαι, να χάνω τα πράγματα μου, να έχει χαθεί η προσοχή μου και κάποιες φορές να κατανοώ τις πληροφορίες με πιο αργό ρυθμό. Δε μου αρέσει να είμαι διαφορετικός και θα ήθελα να ήμουν σαν όλους τους άλλους. Δε μου αρέσει να με κοροϊδεύουν για τη διαφορετικότητα μου.

 6)   Χρειάζομαι βοήθεια για να επιτύχω

   Αυτό είναι κάποιες φορές δύσκολο να το αποδεχτώ. Δε μου αρέσει να πρέπει να ζητήσω βοήθεια. Καμιά φορά το να ζητώ βοήθεια, με κάνει να αισθάνομαι χαζός. Σας παρακαλώ κατανοήστε αυτό που σας λέω και δείξτε λίγη υπομονή. Σας παρακαλώ, αν θέλετε βοηθήστε με προτού χρειαστεί να σας το ζητήσω εγώ ο ίδιος. Κατανοήστε ότι το να ζητώ πάντα πρώτος τη βοήθεια σας, με κάνει και αισθάνομαι ανεπαρκής και μπορεί να παραιτηθώ από την προσπάθεια. Αυτό δε θα σημαίνει ότι δε θέλω ή δε χρειάζομαι τη βοήθεια σας.

 7)   Αν με παρατηρήσετε να συμπεριφέρομαι ανάρμοστα, σας παρακαλώ μιλήστε μου κατ’ ιδίαν

   Σας παρακαλώ μη μου μιλάτε μπροστά σε όλη την τάξη. Αυτό είναι ταπεινωτικό. Όταν είναι μπροστά και άλλοι μαθητές, σας παρακαλώ μη με προσβάλετε και μην τονίζετε τη διαφορετικότητα μου και τις αδυναμίες μου.

 8)   Δε μου αρέσει να έχω «ειδικές συνθήκες» στην τάξη

  Μερικές φορές είναι ανάγκη να με βοηθήσετε για να επιτύχω ή να τα πάω καλά. Αυτό δε σημαίνει ότι μου αρέσει. Σας παρακαλώ μη στρέφετε την προσοχή των άλλων σε οποιαδήποτε ειδική μεταχείριση. Μην τονίζετε τη ΔΕΠΥ μου.

 10) Οι λεπτομερείς εξηγήσεις των προσδοκιών σας θα με βοηθούσαν

  Δουλεύω καλύτερα όταν ξέρω ακριβώς τι περιμένετε από εμένα. Θα καταβάλλω καλύτερη προσπάθεια αν οι προσδοκίες και οι απαιτήσεις σας είναι καταγεγραμμένες έτσι ώστε να ανατρέχωI και να τις βλέπω όποτε χρειαστεί. Όσο πιο οργανωμένη και λεπτομερής είναι η τάξη και το σχολικό πρόγραμμα, τόσο καλύτερα αποδίδω. Γνωρίζοντας τι να μελετήσω και πώς, θα με βοηθήσει στα τεστ. Γνωρίζοντας πώς θέλετε να συμπληρώνω τις εργασίες, θα με βοηθά να σας δώσω μια ποιοτική δουλειά.

 11) Η γνώση σας για τη ΔΕΠΥ είναι ο καλύτερος τρόπος να με βοηθήσετε

   Διαβάστε για τη ΔΕΠΥ, πώς να διδάξετε σε παιδιά με ΔΕΠΥ και συζητήστε με γονείς και συναδέλφους για να ακούσετε και τη δική τους γνώμη. Η κατανόηση της ΔΕΠΥ θα με βοηθήσει μέσα στην τάξη.

12) Αν και έχω ΔΕΠΥ, δεν είμαι ο ίδιος ΔΕΠΥ

  Είμαι άνθρωπος. Έχω αισθήματα, ελπίδες και όνειρα. Έχω ανάγκες. Θέλω να είμαι αρεστός και αποδεκτός. Θέλω να αισθάνομαι ωραία για τον εαυτό μου. Όλα αυτά είναι σημαντικά για εμένα. Μερικές φορές προσποιούμαι για να κρύψω τη ντροπή και την αμηχανία μου. Αυτό δεν είναι κάτι ασήμαντο. Αντιθέτως, είναι πολύ σημαντικό γιατί κρύβω την απογοήτευση για την αποτυχία που βιώνω.

(πηγή:www.healthcentral.com)

Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Ειδική Παιδαγωγός

Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής

επικοινωνία: despina.avgerinou@gmail.com

Δείτε ακόμη ένα σχετικό άρθρο για τη ΔΕΠ-Υ και τα κύρια χαρακτηριστικά της

   https://thelonaginosuperman.wordpress.com/2012/05/27

Τι λένε οι γονείς για τα παιδιά με ΔΕΠΥ

https://thelonaginosuperman.wordpress.com/2012/09/25

12 πράγματα που οι έφηβοι με ΔΕΠ-Υ θα ήθελα να ξέρουν οι δάσκαλοι τους

https://thelonaginosuperman.wordpress.com/2012/09/24/Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s