Μαθαίνω να γράφω, χωρίς μολύβι και χαρτί

  Μία από τις βασικές μου θεωρίες είναι ότι για να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον του παιδιού είναι αυτό που θέλουμε να του μάθουμε, να το κάνουμε να μοιάζει με παιχνίδι. Ειδικότερα για τα μικρότερα παιδάκια που δεν πηγαίνουν ακόμη σχολείο και δεν έχουν μπει ακόμη στη φιλοσοφία της «σχολικής δουλειάς», συχνά είναι δύσκολο να τους αναθέσουμε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ανάγνωση και τη γραφή.

  Για αυτό, όσες μαμάδες θέλουν να ξεκινήσουν τις δραστηριότητες γραφής στο σπίτι, μπορούν να ξεκινήσουν από κάτι απλό. Για παράδειγμα; Tο όνομα του παιδιού. Ξεχάστε για λίγο το μολύβι ή την ξυλομπογιά και ανακαλύψτε μαζί με το παιδί σας εναλλακτικούς τρόπους γραφής.

  Ξεκινήστε με πιο διασκεδαστικούς τρόπους που είναι πλέον κατάλληλοι για τις ηλικίες 3 ½  έως 6 ετών και βοηθούν στα εξής:

  •  στην ωρίμανση της κίνησης του χεριού (απαραίτητη προϋπόθεση για να πιάσει με τον κατάλληλο τρόπο το μολύβι)
  • στη συμμετοχή και των δύο χεριών
  • στην ωρίμανση του οπτικοκινητικού συντονισμού (δηλαδή τη συνεργασία μάτι-χέρι)
  • στην ενίσχυση/βελτίωση της οπτικής μνήμης του παιδιού
  • στην αύξηση της δημιουργικότητας

  Το μόνο που θα χρειαστείτε είναι φθηνά υλικά τα οποία μπορείτε να βρείτε παντού:

Χαρτόνια ή χρωματιστά φύλλα χαρτιού, πηλό, κοφτά μακαρόνια, αυτοκόλλητο  βέλκρο (το γνωστό κριτς-κρατς), πινέλο και δαχτυλομπογιές, ένα ταψί και ζάχαρη άχνη.

Όνομα από πηλό και μακαρόνια:

  Απλώστε ένα μεγάλο κομμάτι πηλό επάνω στο τραπέζι πάχους 2-3 εκατοστά και σε μήκος ανάλογα με το μέγεθος του ονόματος. Κρατώντας το δαχτυλάκι του παιδιού χαράξτε/σχηματίστε το όνομα του. Μπορείτε να ονομάζετε και τη φωνούλα κάθε γράμματος για να συνδέει το παιδί την εικόνα του γράμματος με τον ήχο του. Αφού σχηματίσετε όλα τα γράμματα δώστε του τα μακαρόνια να τα τοποθετήσει μόνο του επάνω στα βαθουλώματα του πηλού.

DSCN7649

 Εάν σκοπεύετε να κρατήσετε τη δραστηριότητα για ενθύμιο μπορείτε να βάψετε νωρίτερα τα μακαρόνια έτσι ώστε να φαίνονται ακόμη πιο όμορφα και να ανοίξετε δύο τρυπούλες στο πάνω μέρος του πηλού έτσι ώστε να περάσετε ένα σκοινάκι και να το κρεμάσετε στο δωμάτιο του.

 Παίζοντας με τις δακτυλομπογιές

  Σε ένα χαρτόνι μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους, σχηματίστε τα γράμματα από το όνομα και αφήστε το παιδί να βάλει το δείκτη του χεριού του μέσα στο χρώμα που του αρέσει και να ακολουθήσει τη μορφή των γραμμάτων για να τα καλύψει με χρώμα. Έτσι, το παιδί εξασκείται στη μορφολογική εικόνα του κάθε γράμματος.

Φτιάχνοντας ένα παζλ από χαρτί:

  Με δύο διαφορετικά χρώματα χαρτόνι ή χρωματιστά φύλα μεγέθους Α3 σχηματίστε το όνομα του παιδιού. Κρατήστε το ένα φύλο σταθερό επάνω στο τραπέζι και κόψτε τα γράμματα από το άλλο χαρτί. Φροντίστε το κάθε γράμμα να κοπεί στη μέση έτσι ώστε το παιδί να χρειάζεται να τα παρατηρεί και να τοποθετήσει με τον κατάλληλο τρόπο για να φτιαχτεί το σωστό σχήμα/γράμμα. Έχετε καταφέρει να φτιάξετε ένα μικρό αυτοσχέδιο παζλ.

Γράμματα που ξεκολλάνε:

Γράψτε με μεγάλα γράμματα στον υπολογιστή το όνομα του παιδιού (2 αντίγραφα). Κολλήστε το ένα αντίγραφο πάνω σε ένα χρωματιστό χαρτόνι ενώ από το άλλο αντίγραφο μπορείτε να κόψετε το κάθε γράμμα και να κολλήσετε πίσω από το καθένα ένα κομματάκι βέλκρο (το γνωστό κριτς-κρατς). Δώστε στο παιδί σας να παρατηρήσει το όνομα του και να αποφασίσει ποιο γραμματάκι θα διαλέξει και σε ποια θέση θα το κολλήσει. Το ωραίο είναι ότι λόγω του ότι τα γράμματα κολλάνε και ξεκολλάνε θα μπορεί να κάνει όσες δοκιμές θέλει και να παίξετε πολλές φορές αυτό το παιχνίδι.

  Θέλετε να σας πω ποια δραστηριότητα από αυτές που έχω κάνει ήταν η πιο διασκεδαστική;  Την έχω αφήσει για το τέλος…. Δείτε την

Ένα όνομα φτιαγμένο από ζάχαρη

  Σε ένα βαθύ ορθογώνιο ταψί του φούρνου….ρίξαμε μαζί με δύο από τους μικρούς μου μαθητές, πολλή ζάχαρη άχνη έτσι ώστε να καλυφθεί επαρκώς ο πάτος του ταψιού. Μετά, προσπάθησε ο καθένας με το δικό του τρόπο να σχηματίσει ένα-ένα με τη σειρά τα γράμματα του ονόματος του. Επάνω στο θρανίο υπήρχε και μία εκτυπωμένη καρτέλα με το όνομα του κάθε μαθητή-σε περίπτωση που χρειάζονταν υπενθύμιση.

   Τα δαχτυλάκια γέμισαν από γλυκιά γεύση στην οποία δε μπορέσαμε να αντισταθούμε στο τέλος.

  Τα βιωματικά παιχνίδια είναι ωφέλιμα για όλα τα παιδιά. Μπορούν να συμβάλλουν θετικά και στη μάθηση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής και ψυχοκινητική ανωριμότητα.

                                               Παίξτε άφοβα με το παιδί σας, όσες και αν είναι οι δυνατότητες του!  

Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Ειδική Παιδαγωγός

Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής

despina.avgerinou@gmail.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s