Παίζω και μαθαίνω τις εποχές!

   O χρόνος κυλάει, οι εικόνες εναλλάσσονται στη φύση, στο καθημερινό περιβάλλον, στους ανθρώπους. Όσα αποτυπώνουν τα παιδιά με τα μάτια τους και τα αυτιά τους, είναι εφόδια στις γνώσεις τους. Χρώματα, υλικά αλλά και ήχοι όπως το άκουσμα του αέρα, της καταιγίδας εγείρουν την παρατηρητικότητα τους, ενισχύουν τη μνήμη τους . Ας δώσουμε λέξεις στις εικόνες και τους ήχους των παιδιών και ας τις μετουσιώσουμε σε παιχνίδι. Τι λέτε; Παίζουμε με τις εποχές;

  Tα υλικά είναι πολύ εύκολα, όπως πάντα: χαρτόνια, μπλοκ ζωγραφικής, δακτυλομπογιές, εικόνες από περιοδικά, κέφι, φαντασία και διάθεση για χαλαρό παιχνίδι.

Το δέντρο και οι εποχές:

Σχηματίζουμε τέσσερα δεντράκια το ένα δίπλα στο άλλο. Ζωγραφίζουμε επάνω στο κάθε δέντρο διαφορετικά στοιχεία. Στο ένα δεντράκι βάζουμε λίγα φύλλα και περισσότερα πεσμένα (Φθινόπωρο), στο δεύτερο δέντρο καθόλου φύλλα (Χειμώνας), στο τρίτο δεντράκι φύλλα και άνθη (Άνοιξη) και στο τέταρτο καρπούς (Καλοκαίρι). Αν θέλουμε να κάνουμε εντυπωσιακότερα τα δεντράκια μας, τα φτιάχνουμε από χαρτόνι και κολλάμε φύλλα και άνθη με διαφορετικά υλικά. Καθώς φτιάχνουμε τα δεντράκια μπορούμε  να συζητάμε με το παιδί τις αλλαγές που γίνονται στη φύση ανάλογα με τις εποχές.

Παιχνίδι με τα χρώματα:

Mία δραστηριότητα που συνδυάζεται με την παραπάνω είναι τα “χρώματα και οι εποχές”.  Kάνουμε μία απλή ερώτηση που να σχετίζει τα χρώματα και τις εποχές. Για παράδειγμα: «Το Φθινόπωρο τι χρώμα έχουν τα φύλλα;».  Αφήνουμε τα παιδιά να μας απαντήσουν μέσα από τη ζωγραφική, χρωματίζοντας με το χρώμα που πιστεύουν. Εναλλακτικά, τους δείχνουμε εμείς, το χρώμα που θέλουμε να συνδυαστεί με την κάθε εποχή.

 Μαζεύοντας στοιχεία ή αλλιώς  «Οι ντετέκτιβ»:

Διαλέγουμε τέσσερα χάρτινα κουτάκια ή δοχεία από τρόφιμα και καθορίζουμε ένα κουτάκι/δοχείο για κάθε εποχή. Εικόνες από περιοδικά, φωτογραφίες από φρούτα και λαχανικά, υλικά όπως βαμβάκι ή μαλλί μπορούν να συνθέσουν μία μεγάλη γκάμα και εμείς, σαν καλοί «ντετέκτιβ» ψάχνουμε και αποφασίζουμε μαζί με το παιδί σε ποιο κουτί θα βάλουμε το κάθε στοιχείο που βρίσκουμε.

Seasons-300x187

                                                                                                                                          (http://www.omniallinfinitude.com/blog/tag/seasons/)

Δεν προσδοκούμε από το παιδί να βρίσκει όλες τις απαντήσεις. Σημασία έχει ότι μοιράζεται μαζί μας όλη τη

διαδικασία, ανακαλύπτοντας και μαθαίνοντας μέσα από τη δική μας βοήθεια.

 «Ο πιο γρήγορος κερδίζει»:

  Ένα από τα πιο αγαπημένα παιχνίδια των μαθητών μου είναι να θεωρούν ότι είναι γρήγοροι και νικούν. Έτσι λοιπόν, το παιχνίδι του “πιο γρήγορου” το χρησιμοποιώ ακόμη και για την αναγνώριση λέξεων σε καρτέλες ή την αναγνώριση των αριθμών. Το ίδιο παιχνίδι έχω επινοήσει και για τις εποχές. Και για να μην κάνουμε τα πράγματα περίπλοκα, σας προτείνω να χρησιμοποιήσετε τα υλικά από το προηγούμενο παιχνίδι και κυρίως τις εικόνες αντικειμένων από περιοδικά. Τοποθετήστε τις εικόνες επάνω σε μια επιφάνεια και διατυπώστε ερωτήσεις όπως για παράδειγμα, «Το φοράμε στα χέρια μας για να μην κρυώνουμε το χειμώνα»…. και το παιδί πρέπει να εντοπίσει ανάμεσα σε πολλές εικόνες αυτήν που αντιστοιχεί ως απάντηση.

Ο «τροχός της τύχης»:

 Σε μία εικόνα που δείχνει τις τέσσερις εποχές προσαρμόζουμε με διπλόκαρφο, ένα χάρτινο βελάκι. Κάθε φορά που το βελάκι γυρνάει και δείχνει μία εποχή, ζητάμε από το παιδί να μας πει το όνομα της εποχής και ένα αντικείμενο που του θυμίζει αυτή την εποχή.     εποχές2

 

 

 

 

(φωτό: http://www.bizfilings.com/blog/index.php/2011/11/29/the-two-seasons-of-small-business-learning-and-implementation/)

  Πολλά ακόμη παιχνίδια μπορώ να σας προτείνω που σχετίζονται με έναν πιο γενικό τρόπο με τις εποχές: Όπως το θερμόμετρο, που “βάζουμε” κάθε πρωί στο Τμήμα Ένταξης με τους μικρούς μαθητές. Οδηγούμε έναν ψεύτικο υδράργυρο χαμηλά ή ψηλά ανάλογα με το τι νιώθαμε στο σώμα μας καθώς ερχόμασταν στο σχολείο. Μας αρέσει και το παιχνίδι “κρύο-ζεστό” που είμαι σίγουρη ότι όλοι έχετε παίξει ως παιδιά. Κρύβουμε ένα αντικείμενο  και ένα παιδί προσπαθεί να το βρει ενώ οι άλλοι τον βοηθάνε δίνοντας οδηγίες για το αν είναι κοντά (φωνάζουν ζέστη) ή αν είναι μακριά (φωνάζουν κρύο).

  Το παιχνίδι είναι χαρά, έμπνευση, εκτόνωση και ικανοποίηση και όλα αυτά μαζί, βελτιώνουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο χρόνος που χρειάζεται ένα παιδί με το γονιό του δεν μετριέται μόνο σε ποσότητα. Σημαντικότερη είναι η ποιότητα.

  Εγώ θα σας πρότεινα να παίξετε ακούγοντας παράλληλα, κλασσική μουσική και αν θέλετε επιλέξτε τις «Τέσσερις Εποχές» του Vivaldi.

 Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Ειδική Παιδαγωγός

Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής

despina.avgerinou@gmail.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s